I am not my hair

 
En ämne som är otroligt laddat i flera kulturer är hår. Chris Rock spenderade två år med att göra filmen "Good Hair" efter hans dotter kommit fram till honom och frågat - Daddy how come I dont have good hair? Framförallt i den afroamerikanska kulturen så framställs mjukt och ljusare hår som det optimala och det säljs starka kemikaler för att släta ut lockarna, och inte för att tala om det enorma utbudet av "weeds" som är peruker, löshår och slingor som sys eller fäst in i håret.

Det man framförallt vill få fram är en rörelse i håret, ett väldigt lockigt hår som mitt rör sig inte när man rör på huvudet, när jag sätter det i en tofs och tar ut själva hårbandet så fastnar håret ändå i samma form. Lockigt hår delas in i olika kategorier A, B eller C efter hur tighta lockarna är. När det gäller löshår så sägs remy hår som är indiskt hår vara det "bästa", detta är ett såkallat virginhår dvs inte är behandlat av kemikalier eller färg. Detta hår skänks till tempel av indiska kvinnor och innan företag börja köpa håret så slängdes de i floderna i indien.

Visst finns det stunder då jag tycker det skulle vara enormt skönt att kunna borsta eller röra sitt hår på dagarna utan att det blir förstört, och kunna borsta håret utan att först duscha. Men jag älskar mitt lockiga hår <3


Kommentarer
Postat av: Sophia

Intressant det du skriver och helt rätt. I Ghana är det få som har sitt naturliga krusiga hår. Antingen så är det permanentat, eller så sätts löshår i, och ibland hela peruker. It's a shame. Du har väl hört låten I am not my hair med Indie Arie. Mycket bra. kanske är det den du refer to i din titel?



muah krulltott!

2011-02-04 @ 00:14:57
URL: http://sophunny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0